Autómentés Budapest,
Magyarország és külföld.
Lipták Imre Autómentő.
TEL:>+36 30 984 7295

Olazország autóexport 2020.01.01 változások +36309847295.

OLASZ AUTÓEXPORT 2020. január 1-től








  • 2020 január 1.-én fontos törvényi változás lépett életbe az olasz autóexportra vonatkozóan. Azon belül is megújult a forgalomból, végleges, exportra történő kivonás szabályozása.
  • Először is tisztázzuk mi a változás.
  • Mit is mond a Codice della strada (olasz KRESZ) 2020. január 1.-én életbe lépett 301. cikkely 1. pontja?
  • “Az Olaszországban nyilvántartásba vett személygépkocsik, motorkerékpárok és vontatmányok külföldre történő végleges exportjához a tulajdonos, vagy meghatalmazottja az illetékes hivataltól kérelmezi a gépjármű törlését a gépjármű tulajdonosok nyilvántartásából (archivio nazionale dei veicoli ) és nemzeti gépjármű nyilvántartásból (PRA), ezzel egyidejűleg visszaszolgáltatja a rendszámot és a forgalmi engedélyt. A törlés feltétele, hogy a gépjármű a műszaki felülvizsgálaton megfelelt eredménnyel vett részt, és ez a törlési kérelem benyújtásától számított hat hónapon belül történt meg. Exportra történő határátlépés céljából a forgalomból kivont jármű közúton csak akkor közlekedhet, ha kiléptető lappal (foglio di via) és ideiglenes rendszámtáblával rendelkezik.”
  • Bár pillanatnyilag ez számunkra nehézkesnek tűnhet, mégis a tény, hogy azokat a járműveket, amelyek több mint hat (6) hónapja vizsgáztak, újra kell vizsgáztatni, minden szempontból az új vevő érdekeit szolgálja, nagyobb biztonságot nyújt, hogy az általa megvásárolt gépkocsi stb. műszakilag megfelelő állapotban van. Ezen kívül az is remek, hogy a friss műszakis autókat nem kell egyedi forgalomba helyezési eljárás alá vetnünk, elég honosítani őket (számokban kifejezve negyvenezer forint helyett nyolcezer). Ehhez reméljük, hogy az egyébként már egységesített, de korántsem egységes műszaki vizsga lapot a környező országokhoz hasonlóan megfelelő formátumúra sikerül az olaszoknak is összefésülniük.
  • Fontos tudni, hogy ez a korlátozás csak az első nyilvántartásba vételtől számított első műszaki felülvizsgálatra megadott időpont (amely leggyakrabban az első forgalomba helyezés után 4 év) után lép életbe, ergo 3-4 éves autók esetében az első előírt műszaki előtt nincs ilyen megkötés.
  • Az új rendelkezés felveti azt a kérdést is, hogy azokat a gépjárműveket, amelyek több mint négy évesek, és például töröttek, de még nem alkatrésznek szánják őket, és nem rendelkeznek hat hónapnál frissebb vizsgával, hogyan fogják értékesíteni.
  • Jelen pillanatban a traileren történő szállításban ezen kívül semmiféle változást nem találtunk, a Magyarországra rendszám nélkül, traileren beérkezett autókat pillanatnyilag épp ugyanúgy, mint eddig, törvény szerint csak akkor vonják ki a forgalomból, amikor azok már a célországba megérkeztek. (az igazat megvallva bizonyos dokumentumok birtokában az ügyesebb kereskedők már a rakodás pillanatában ki tudják vonni az autókat a forgalomból).
  • Hivatalos közleményekben (pl. a Németországi Olasz nagykövetség honlapján) a változásról szóló közleményekben mindehhez hozzáteszik, hogy egy ideig az érvénytelenített forgalmi engedélyt még kiadják a vevőnek.
  • Tehát valószínűleg később ez nem így lesz és az is valószínű, hogy ez azzal a változással van összefüggésben, amire újabb határidőt adtak maguknak az olaszok. Mégpedig, hogy 2020. november 1-re olyan egységesített forgalmi engedéllyel állnak elő, amely már a tulajdonra vonatkozó adatokat is tartalmazza, tehát magába integrálja a törzskönyvet is, és ezzel együtt ígérnek egy új, egyszerűsített átírási eljárást is, amely valószínűleg majd a határokon belüli értékesítést fogja leegyszerűsíteni. Majd meglátjuk…