Autómentés Budapest,
Magyarország és külföld.
Lipták Imre Autómentő.
TEL:>+36 30 984 7295

Autószállító,autómentő felépítmény 3,5Tonnáig tanácsadás.

 A leírtak 3,5Tonnás TGK -autószállító vagy autómentőre vonatkozik!

Mostanában sokan akarnak autószállítót vagy autómentőt venni.Csak tanácstalanok a vásárlás szempontjából.




1.Érdemes-e már kész autószállítót venni ?

Előnyei már üzemképes azonnal használható.Igényeinknek megfelelő jól méretezett praktikus felépítmény pláne még aluminium is könnyű és erős.Sokan ezt választják nem kinlódnak a gyártatással.

Hátrányai lehetnek a használatól törések sérülések,gyenge csörlő,nehéz felépítmény stb.

Az eladó autószállítók általában lelakott elhasznált állapotban kerülnek eladásra.Nagyon sok akár 7-800ezres km futással.Attól még lehet jót kifogni ha jó gazdája volt karbantartotta szervizelte,stb.

2.Milyen márkát,tipust vegyünk?

3,5T TGK közül a legkedveltebb autószállítók az IVECO Daily 3.0jtd vagy 2.3jtd,Mercedes Sprinter 2.7Cdi,3.0 V6,316,stb,Volkswagen LT 35 2.5Tdi,Crafter 2.5Tdi,2.0Tdi,Fiat Ducató 3.0jtd,2.3jtd,Peugeot 3.0HDI,2,2HDI,Citroen 3.0HDI,2.2HDI,Nissan Cabstar 2.5Dci,Renault Master 2,8Dti,2,5Dci,2.3Dci,Ford transit 2.4TDci,2.2TDci,3.2 V6.Ezek a közkedvelt márkák.

3.Mi alapján választunk tipust ?

Fontos kérdések hol használnánk.Ha inkább itthon használjuk akkor lehet régebbi évjárat is euró 3 motorral.Ha külföldön akkor euró 4-5-6 kell.Az elsőkerekes meghajtás komfortosabb halkabb és a fogyasztása is jobb mint a hátsókerekeseknek.A súlyt viszont a hátsókerekes jobban birja és a ha 3.5T vontatunk a dupla hátsó kerék jobb,biztonságosabb lesz.Fogyasztásuk általában 10-18 liter/100Km gázolaj ezzel kell kalkulálni. 

4.Azt szeretnénk,hogy mi csináltatjuk vagy csináljuk meg rá a felépítményt mi alapján választjuk ki a teherautót?

Alvázas kivitel kell nekünk minimum 3.75m Tengelytávolság. Minimum 3,2m szabad alvázhossz kell,hogy egy 4,5-5m-es autószállító felépítményt lehesen csinálni a tgk-ra. A tengelytávolság 65%-a nyúlhat ki a hátsó kerék tengelyközéptől a hátsó aláfutásgátlóig.Magyarán 3.75 m-es tengelytávolságú autón 2.44m lehet hátrafelé a felépítmény vége a hátsó tengely közepétől. Egy 4.5m-es autószállító felépítményt nyugodtan lehet csinálni egy 3.75m tengelytávú alvázas tgk-ból.Ezek az adatok azért fontosak mert ez követelmény így kapunk engedélyt rá különben meg a farokcsapás és a hinta hatás miatt is(túl hosszú a felépítmény megemeli a kocsi elejét).

  

Súlyadatok autószállító tgk! 

Autószállító teherautó 3,5Tonna össztömegű nagyon fontos adata a valós önsúlya.Nagyon nehéz kihozni mondjuk egy 2tonna önsúlyu atószállítót.Vizsgáljuk meg a súly adatokat.Egy ilyen 3.75-4m-es szimpla kabinos alváz önsúlya 1700-2100kg között van.Például ennek a Fiat Ducató maxinak aminek a tengelytávja 4035mm az 16col kerék 2.3jtd motor 1820Kg negyed tankkal ami kb 20liter és nem ül benne senki.A dupla fülkés még kb 80-100kg plusz.A hátsó kerekesek és a 3000cm motorral még nehezebbek kb 1900kg a dupla kerekes van 2000kg is.

Egyértelmű nagyon oda kell figyelni minden egyes merevitő stb anyagra,hogy erős legyen de könnyű is.

1.Aluminium autószállító felépítmény!

Súlyban verhetetlen lesz 5m hosszú 2.1m széles aluminium felépítmény súlya felszerelések nélkül (csörlő,vonóhorog,rámpa,stb) 200-220kg.Egy ilyen Fiat ducató 2014-es aluminium felépítménnyel 6tonnás csörlővel 2db alurámpávval,2db oldaldobozzal 20liter gázolajjal kb 2050-2100Kg sofőr nélkül. Juzjade Lengyel felépítményre gondoltam amit pápán a Gagarinék szerelnek. Ára kb 1.5-2millió forint.Inkább autószállításra van tervezve 1.5-2tonna terhelhetőség maximum utánna sérül törik.Ha szabályosan használjuk akkor jó felépitmény. 

2.Vasból készült autószállító felépítmény aluminium lemezzel boritva!

Súlyban kicsit nehezebb mint az aluminium.Egy 5m hosszú 2.1m széles felépítmény felszerelések nélkül (csörlő,vonóhorog,rámpa,stb) 250-300Kg.Egy ilyen Fiat ducató 2014-es felépítménnyel 6tonnás csörlő 2db vasrámpa aluborítással.2db oldaldobozzal 20liter gázolajjal kb 2150-2200Kg sofőr nélkül.Az enyém 2160kg lett így és festve van nem horganyozva a horganyzás +40kg. Egy ilyen felépítmény kb 800-1,2millió Forint. Autómentésre is jó birja a strapát.

 Hogyan kezdjünk neki egy átalakításnak?

Elvileg csak erre jogosult szakmabeli vállalkozás gyárthatja le a felépítményt egyedi gyártás is lehetséges szakmai közreműködővel aki a nevét adja hozzá.Ide most azt írom le ha mi csinálnánk a felépítményt.

1.Találjunk olyan tgk amit leírtam min 3.75m tengelytávú alvázas tgk.Sokkal megkiméltebbek vannak dobozos,platós,platós-ponyvásban mint autószállítóban.

2.Adjuk el ha van rajta doboz vagy plató csak az alváz maradjon.

3. Terveztesük meg az autószállító felépitményt egy közlekedési mérnökkel.

4.Vásároljuk meg az anyagokat.Vas illetve aluminium szálanyagok,zártszelvények,lemezek,stb.Érdemes a csörlőt,lámpákat,vonóhorgot,elektronikát a vonóhoroghoz,vezetékeket.   

5.Méretre vágás,hegesztés,csiszolás festés vagy horganyzás.

6.Összeszerelés.Alulemezek felszegecselése.Világitás,vonóhorok,stb felszerelése.

7.Rámpák 2db 2500x300x60mm vas és alulemezborítással megcsinálása.

8.Tesztelés kipróbálás,stb.

 

Mikor mindennel elkészültünk el kell vinni vastelepre mérlegre egy hiteles mérlegelési jegyet kell kérni 2500Ft rendszám és névre kérve vizsgán kérik ez alapján lesz a súly beírva a forgalmiba.Mindegy mit csinálunk lehet variálni pl: a rámpákat nem tenni rá vagy félkészen odavinni aztán úgy csak 1950kg lesz.A tervező nagyából kiszámolja a súlyt több száz kiló eltérés nem lehetséges.Sok régi autómentőt árulnak 1850kg önsúly-al a forgalmiban régen lehetett ezzel játszani bármit beírtak ez mára megszünt.A frankót fogják beírni.A vizsgán nem hiszik már el a 1800kg-önsúlyt elzavarnak.

A tervező beadja az illetékes NKH kormányhivatalnak a tervrajzot (Jármű átalakítás engedélyezése)

  

 Milyen összegbe kerül az autószállító felépítmény anyagköltsége?

Én még februárban vettem az összes anyagot ami jóval olcsóbb mint most.Akkori árakat írom körülbelülre nem pontosan. A vasanyag zártszelvények,u vas,körvas,szögvas, stb kb:150.000Ft volt.Aluminium szegély 2db 6m 20x60x3mm 25000Ft volt.Aluminium csillagmintás lemez 4.2mm vastag 2 tábla volt akkor az 110.000Ft volt.Aluminium trapézmintás lemez 1.5mm vastag 3 tábla 60.000Ft volt.Csavarok,szegecsek,rögzítő elemek kb:20.000Ft.Festékek, ecsetek,csiszoló papír,gletanyag,5liter festék stb 35-40.000Ft.2db Müanyag doboz 25.000Ft a 2db.Vezetékek,müanyag csövek,bandázsszalag,ledlámpák,elektromos cuccok kb 20.ezer ft.A csörlő Macon 12000LB 5,8Tonnás 130.000Ft volt amihez kaptam áramtalanító kapcsolót és takaró ponyvát.A csörlő bekötéshez kb még 5000Ft volt a tartó és elektromos dolgok 12köbös rézvezeték.Kerékkitámasztó 20.000Ft a 2db.Vonóhorog 3,5Tonnás Lengyel 4pontos rögzítéssel 25.000Ft volt a segéd vomóhorog a plató elején 2Tonnás 8000Ft volt.Mivel 2014-es autó Canbus rendszerű ezért a vonóhorog elektronika 28000Ft volt ez is kell a bekötéshez.Sok anyagom volt itthon is amit nem vettem meg.Ha itt összeadód az összegeket akkor 650.000Ft jön ki.A hegesztéshez 1db corgon palack és egy 15kg 0.8 huzal +áramátadók meg stb 35000Ft.A villany a hegesztéshez,furószárak,flexkorongok kb egy 20.000Ft.Mondhatom azt,hogy ennek a felépítménynek az ára munkadíj nélkül nekem ez 700-750ezer Forintban volt.Szerintem most kellene megvenni az anyagokat kb 40% lenne drágább.A vasanyag a duplája lett.

 Autószállító felépítmény vizsgáztatása,papírozása !

1.Ugye van egy kész engedélyezett jármű átalakítási engedélyünk,mérlegjegyünk,kivitelezői,szerelési nyilatkozatunk lepecsételve aláírva(a csörlőről Munkavédelmi vizsgálat jegyzőkönyv,CE papír a csörlőről) a tachográf hitelesítési papír is kell.Ezeket beadjuk a vizsgára.Csak NKH vizsga állomáson lehet vizsgáztatni én Cegléden pest megyében vizsgáztattam Mozaikban kértek volna a vonóhorog miatt a FIAT Magyarországtól egy nyilatkozatott.Nem lett volna elég az adat tábla.

2.Elég szigorú a vizsga a fékeknek,világitás,futómű mindenek jónak kell lenni a felépítményt is megnézik a rajz alapján ugyanaz-e és lefényképezik minden irányból.

3.Átment a vizsgán akkor irány a okmányiroda kapsz új forgalmit amiben új súly adatok és beírják autószállító felépítmény 5.8Tonnás csörlővel a megjegyzésben. 

4.Kapsz a terveződtől egy adat táblát a felépítményről amit jól látható helyre fel kell ragasztani vagy szegecselni az autószállító felépitményre.

A vizsga díja 50.000Ft a tervező+átalakítási engedély 70.000 Ft.

A tachográf beszerelésről.

2012 után gyártott autókba csak olyan tachográfot szerelnek be ami 2 érzékelős (a váltóból kap jelet és külön GPS jelet is kap (100ezer Ft kütyű).Vizsgán tudják ezt nem lehet egy érzékelős már ha esetleg mégis ha nyomtatnak és nincs rajta a szalagon a 2jeladó ikonja bünti lesz nem kevés.Ez a tacho még nem az amit menetközben is tudnak ellenőrizni.

A lényeg jó drága legyen nekem 400ezer forintba került a tök új tacho.2012 előtti autóba jó az egy érzékelős tacho.

A vontatatáshoz kötelező a tachográf a céges autóba.